Wszystko co chcielibyście wiedzieć o biletach...

Kasy Biletowe ...ale jak się spytaliście, to nikt nie potrafił wam wytłumaczyć.

Kasa i bilet to najczęściej dwie pierwsze rzeczy przed jakimi trzeba stawić czoła przed podróżą. Krążą różne mity na temat zakupu, ważności i korzystania z biletów. Postaram się to możliwie przystępnie wyjaśnić.

Po pierwsze - w (prawie) każdej kasie - niezależnie od tego "czyja" to jest kasa - można kupić (prawie) każdy bilet. Oznacza to dokładnie tyle że w kasie Przewozów Regionalnych bez problemu można kupić bilet na pociąg PKP Intercity, Kolei Mazowieckich czy Arrivy.

Wyjątki dotyczą zazwyczaj tylko kas i pociągów SKM Trójmiasto - bilety na te pociągi można kupować (zazwyczaj) tylko w kasach i automatach biletowych SKM umieszczonych na stacjach na trasie Tczew - Gdańsk - Gdynia - Słupsk. Czasem zdarzają się również kasy, które nie sprzedają biletów na pociągi wybranego przewoźnika (np. kasy Kolei Dolnośląskich na dworcu tymczasowym Wrocław Główny), ale wówczas jest to wyraźnie zaznaczone przy okienku kasowym. Poza tymi wyjątkami (i paroma drobniejszymi, niewartymi wspominania) nie istnieją żadne systemowe ani formalne ograniczenia w zakupie biletów na pociąg dowolnego krajowego przewoźnika.

Po drugie - bilet jaki kupujemy w kasie jest wystawiany na konkretną datę, trasę, przewoźnika i kategorię pociągu - a nie na konkretny pociąg. Oznacza to że w ramach terminu ważności biletu (patrz pole 4 na bilecie wzorcowym) możemy podróżować dowolnym pociągiem/pociągami spełniającym wyżej wymienione warunki (i robić również przerwy w podróży - w ramach ważności biletu). Jeżeli bilet jest wystawiony np. na pociąg TLK spółki PKP Intercity - to nie można nim podróżować pociągiem REGIO Przewozów Regionalnych i na odwrót. Jeżeli wsiądziemy z niewłaściwym biletem do pociągu, konduktor powinien wystawić nowy bilet oraz opisać "stary" jako niewykorzystany. Taki bilet można zwrócić w dowolnej kasie biletowej - niestety z potrąceniem do 15% jego wartości.

Warto w tym miejscu na chwilę odbić od tematu i wyjaśnić pewne kwestie dotyczące tzw. "dopłat" do biletów. Dopłatę do biletu można wykonać jedynie w sytuacjach:
  • zmiany kategorii pociągu na wyższą (w ramach tego samego przewoźnika),
  • przedłużenia trasy przejazdu pociągiem tego samego przewoźnika,
  • zmiany klasy pociągu z drugiej na pierwszą.
We wszystkich innych sytuacjach (zmiana wymiaru ulgi, przewoźnika) konieczny jest zwrot biletu i wystawienie nowego.

Po trzecie - bilet wydawany jest na żądanie podróżnego i jego obowiązkiem jest zweryfikowanie czy został wystawiony poprawnie. Nikt nie wymaga oczywiście od podróżnego bycia alfą i omegą, ale skoro sprawdzamy datę ważności i skład surowcowy na ciastkach, to nie zaszkodzi sprawdzić, czy nasz bilet jest dokładnie taki jak nam potrzeba ;]

Poniżej typowy bilet z Wrocławia do Warszawy na pociąg TLK.

Bilet Wrocław - Warszawa
  1. Rodzaj - w przypadku biletu w ofercie promocyjnej pojawi się tu jej nazwa
  2. Kategoria pociągu i numer oferty
  3. Liczba osób podróżujących w ramach tego biletu w taryfie normalnej (w tym wypadku brak) oraz w taryfie ulgowej oraz wymiar i rodzaj tej ulgi
  4. Dzień wyjazdu ze stacji początkowej oraz termin ważności biletu.
    Uwaga: Dzień rozumiemy jako dobę - zatem jeżeli chcielibyśmy rozpocząć podróż dziś w nocy, to jeżeli godzina wyjazdu ze stacji początkowej wypada po północy, kupujemy bilet z datą jutrzejszą, a jeżeli przed północą - z datą dzisiejszą.
    Oczywiście jeżeli jedziemy pociągiem, który zgodnie z rozkładem dojeżdża do stacji docelowej następnego dnia to nie musimy kupować drugiego biletu.
  5. Trasa przejazdu - musi być zgodna z faktyczną, toteż jeżeli macie wątpliwości jaką trasą jedzie wasz pociąg, koniecznie sprawdźcie to w rozkładzie jazdy (w internetowej wyszukiwarce przycisk "pokaż stacje pośrednie")
  6. Klasa na którą zakupiony został bilet.
  7. Przewoźnik, na którego pociąg bilet został wystawiony
  8. Kilometraż - wartość powinna się zgadzać z tą, którą otrzymujemy, wybierając opcję "cena" w internetowej wyszukiwarce (tu znowu wyjątkiem są pociągi TLK i interREGIO na odcinku Warszawa - Koluszki, kursujące objazdem przez Sochaczew)
  9. Dodatkowe adnotacje w zakresie ważności biletu. Jeżeli dokonujemy zakupu biletu z przesiadką na pociąg innej kategorii/przewoźnika, opisane tu będą dokładne warunki przewozu na konkretnych odcinkach trasy.
  10. Cena i sposób zapłaty - istotne w przypadku zwrotu biletu, zwrot biletu opłaconego kartą jest możliwy tylko z dowodem zakupu
Po czwarte - bilet to podstawa do wszelkich reklamacji. Jeżeli zdarzy się coś, co sprawi że umowa nie zostanie należycie zrealizowana ze strony przewoźnika (opóźnienie pociągu uniemożliwiające dojazd do celu, odwołanie lub brak pociągu mimo takowej informacji w rozkładzie jazdy), nie należy żądać zwrotu pieniędzy w kasie. W takiej sytuacji warto zachować bilet, a jeżeli został "skasowany" przez konduktora, uzyskać od niego - w miarę możliwości - odpowiedni wpis na odwrocie biletu. Wówczas możemy dochodzić roszczeń obejmujących nie tylko wartość biletu, ale także koszty jakie zostały poniesione w związku z niedotrzymaniem umowy (np. koszty biletu na autobus).

Warto też pamiętać o porozumieniu przewoźników w sprawie wzajemnego honorowania biletów w razie opóźnień.

O prawach pasażerów napiszę szerzej jeszcze nie raz, ale jeżeli chodzi o bilety, to sądzę że na początek taka "pigułeczka" powinna starczyć. Oczywiście czekam na Wasze opinie i pytania.

Komentarze do notki “Wszystko co chcielibyście wiedzieć o biletach...”

  1. LnxTx 

    Jesteś w stanie powiedzieć, dlaczego od pewnego czasu bilet na mojej trasie jest ważny tylko 6h? http://img.lnxtx.name/bilet_tlk.jpg

  2. breffa 

    (Komentarz zmodyfikowany 02.06.2011 o 14:07)

    Jezeli moge sie wtracic...
    @LnxTx: http://intercity.pl/?page=promocje&ph_center_start=show&cmn_id=1919 Plus http://intercity.pl/pubfile/rozklad_2011/RPO-IC%20od%201%20czerwca%202011.pdf strona 15

    EDIT: Poprawiłem linki, przypominam o Markdown - linki proszę umieszczać w nawiasach trójkątnych.

  3. n3m0 

    Wyjątki dotyczą zazwyczaj tylko kas i pociągów SKM Trójmiasto

    TLK też. Dworzec Wrocław.

  4. pedro 

    Z tego wynika, że np. na dworcu Warszawa Wschodnia mogę kupić bilet na TLK w kasach, które są oznaczone jako Koleje Mazowieckie i nie stać w monstrualnej kolejce do kas PKP IC? Kiedyś tak było, kupowałem bilet w tych kasach podmiejskich, ale wtedy to (chyba) była jedna spółka.

  5. Kolejowy 

    @n3m0 - zgadza się, kasy Kolei Dolnośląskich nie prowadzą sprzedaży biletów na pociągi spółki PKP Intercity. Wspomniałem o tym w tekście.

    @pedro - tak, możesz kupić bilet na pociąg TLK w kasach Kolei Mazowieckich.

  6. korbixxx 

    jak mam bilet na sobote Kołobrzeg poznan na 7 50 a chce jechac tym samym pociagiem ale w piatek , ta sama trasa i godzina, musze przestemplować bilet czy pojade na ten co mam?

  7. taka@jestem 

    jesli pierwszy raz chcę jechac pociągiem z przesiadką to musze wiedziec o co chodzi... http://www.e-podroznik.pl/public/searchingResultsVW.do?tseVw=regularP&startCity=Stare+Pole&fromV=c|64935&toV=c|38040&tabToken=89d4162fbceada3a0044a11865ce6a1b&endCity=Starogard+Gda%C5%84ski

    No bo tam jest u góry.. Tczew 12:41 ..... Potem: przesiadka 1godz.33min. .... A potem na dole :Tczew 13:47 ... O co chodzi wgl ? Bo nie rozumiem... A i jak jestem uczniem to muszę mieć legitymację ? :D

Zostaw odpowiedź